Witaminy

witaminy

Witaminy są to związki organiczne, niejednolite pod względem chemicznym, które jednak występują w organizmach żywych jako naturalne składniki regulujące (biokatalizatory). Witaminy są koenzymami, czyli składnikami niebiałkowymi enzymów. Brak lub niedobór poszczególnych witamin powoduje zaburzenia fizjologiczne (utrata homeostazy) nazwane awitaminozami (zupełny brak witaminy w organizmie) i hipowitaminozami (niedobór witaminy w organizmie).

Mówimy tutaj tylko i wyłącznie o witaminach naturalnych.

Syntetyczne witaminy nie są prawidłowo przyswajane do organizmu ,ze względu na wiąznia

-Witamina A, czyli retinol, akseroftol.

-Witamina C, czyli kwas askorbinowy, kwas askorbowy.

-Witamina D, czyli kalcyferol.

-Witamina E, czyli tokoferol, tocopherol.

-Witamina B1, czyli  tiamina, aneuryna.

-Witamina B2, czyli ryboflawina, laktoflawina.

-Witamina B3, czyli witamina PP, nikotynamid, kwas nikotynowy, niacyna, amid kwasu nikotynowego, niacynamid.

-Witamina B4, czyli cholina.

-Witamina B5, czyli kwas pantotenowy.

-Witamina B6, czyli pirydoksyna, adermina.

-Witamina B7, czyli biotyna, witamina H, koenzym R, Skin Factor.

-Witamina B8, czyli inozytol.

-Witamina B9, czyli kwas foliowy, witamina M, witamina B11, witamina Bc.

-Witamina B10, czyli PABA, kwas para-amino-benzoesowy, witamina H1.

Witamina B11, czyli kwas foliowy, patrz witamina B9

Witamina B12, czyli kobalamina

-Witamina B13, czyli kwas orotowy, acidum oroticum, 6-uracilcarboxylic acid

Witamina B14

-Witamina B15, czyli kwas pangamowy, Pangamic Acid, Pangametin, panagmetyna, Dimethylglycine, dimetyloglicyna.

-Witamina B16, czyli dimetyloglicyna, kwas pangamowy

-Witamina B17, czyli amigdalina

-Witamina B18 – patrz witamina B10

-witamina B22, ekstrakt aloesowy

-Witamina N, czyli kwas liponowy, Thioctic Acid, Alpha-lipoic acid.

-Witamina Bt, czyli witamina T, karnityna, Carnitine

-Witamina U, Methylmethioninesulfonium

-Witamina P, czyli rutina, należy tutaj również kwercetyna, eriodyktyna, hesperydyna (tzw. bioflawonoidy)

-Witamina K, fitochinon, fillochinon.

Witamina F, czyli witamina FF, witamina F99, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT, kwas arachidonowy + kw. linolowy + kw. linolenowy.

-Witamina Q, czyli ubichinon, witamina Q10, koenzym Q10.

Witaminy stosuje się nie tylko w stanach ich braku lub niedoboru w organizmie, lecz także w leczeniu wielu schorzeń. Ponadto preparaty witaminowe warto zażywać zapobiegawczo, aby  ustrzec się przed rozmaitymi schorzeniami.

Profilaktyczne stosowanie witamin powinno mieć miejsce u kobiet w ciąży, matek karmiących (laktacja), dzieci, młodzieży i osób w podeszłym wieku. Nie należy zażywać jednych witamin w dużych dawkach przy pominięciu innych, bowiem wszystkie procesy biochemiczne w ustroju są sprzężone.

Nadmiar jednej witaminy powoduje niedobór innych witamin oraz soli mineralnych. Stąd konieczne jest stosowanie preparatów mineralno-witaminowych o dokładnie obliczonej formule oraz dobrze racjonalnej diety. Odpowiednio dobrane pokarmy i koncentraty ziołowe mogą stanowić optymalne źródło witamin i biopierwiastków. Niniejsza strona pomoże w opracowaniu naturalnych preparatów mineralno-witaminowych.
W zimie, kiedy brakuje świeżych jarzyn i owoców można pić sok z kiszonej kapusty (witamina C, witamina U), tran (witamina A, D, F), kompoty, soki i wreszcie przetwory z ziół (napary, odwary, ziołomiody, sproszkowane zioła), które oczywiście trzeba zgromadzić i sporządzić w okresie wiosennym, letnim i jesiennym.

Zjawisko hipowitaminoz może również wystąpić po podaniu niektórych leków, np. diuretyków, antybiotyków, sulfonamidów, preparatów przeczyszczających, środków antykoncepcyjnych; ponadto podczas monotonnego odżywiania się pokarmem mało zróżnicowanym i konserwowanym.
Większość witamin jest wrażliwa na konserwanty, wysoką temperaturę, tlen, promienie słoneczne. Wymienione czynniki działają niszcząco na witaminy.
Witaminy można podzielić na dwie wielkie grupy:

1. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – vitasteryny: A, D, E, F, Q, K.
2. Witaminy rozpuszczalne w wodzie:  z grupy B, C, P.

Niemowlęciu karmionemu piersią trzeba zacząć podawać witaminę C w 3 tygodniu życia. . Zaczynamy podawanie soków od paru kropli codziennie, zwiększając ich ilość stopniowo do kilku łyżeczek. W 3 tygodniu życia podajemy też witaminę D. Koniecznie ją trzeba podawać w jesieni i w zimie.

Witaminę D (np. tran) trzeba zacząć podawać dziecku od bardzo małych ilości (w kroplach), zmieszaną z pokarmem. Zabezpieczy to dzieci przed krzywicą .  Niemowlęta nie mają enzymu karotenazy, który przekształca prowitaminę A – karoten (np. w sokach z marchwi) w witaminę A. Enzym ten zaczyna działać dopiero u dzieci starszych.

W związku z tym niemowlętom trzeba podawać normalną witaminę A, bowiem tylko taka jest przyswajalna dla organizmu niemowlęcia. Karoten jest wydalany w postaci niewykorzystanej. Przyswajalna witamina A jest zawarta w tranie, ponadto jest dostępna w postaci kropli olejowych (Vitaminum A+D /Terpol/ – krople, 2 krople raz dziennie), które można dodawać do  mleka.

W drugim miesiącu życia można dodać podawanie witamin z grupy B. Nie zapominajmy o kwasie foliowym. Żelazo zawarte w owocach i warzywach niemowlę przyswaja dużo lepiej, gdy jednocześnie przyjmuje witaminę C i B-complex. Jeżeli niemowlęciu nie podaje się warzyw i owoców we właściwym czasie zaczyna ono chorować, blednie, traci apetyt, nie przyrasta na wadze i wzroście. Może się to skończyć anemią i opóźnionym rozwojem fizycznym i psychicznym. Począwszy od końca drugiego miesiąca życia – utrzymujemy pełny zestaw witamin.

warz

Witamina A

Mianem prowitaminy A określa się wszystkie karotenoidy. Karotenoidy syntetyzowane są wyłącznie w roślinach. W ścianie jelita cienkiego oraz w komórkach wątroby spożyty przez nas karoten jest przekształcany w witaminę A. Niemowlęta nie mają zdolności przekształcania karotenu w witaminę A z powodu braku odpowiednich enzymów.

U człowieka dorosłego jedynie 50% spożytego karotenu ulega wchłonięciu i przyswojeniu. 1 mg retinolu, czyli witaminy A stanowi 1 ekwiwalent retinolu i 6 ug (mikrogram) beta-karotenu. Enzym karotenaza rozdziela 1 cząsteczkę karotenu na dwie cząsteczki witaminy A.

Tłuszcze roślinne i smalec nie zawierają witaminy A.

Witamina A (akseroftol, axerophtol, retinol) szybko ulega wchłonięciu z jelit do krwi. Witamina A zawarta w pokarmach jest mieszaniną retinolu, estrów retinolu i kwasów tłuszczowych.

W związku z tym podlega działaniu trawiennemu lipazy trzustkowej. Wchłonięta witamina A jest gromadzona w układzie siateczkowo-śródbłonkowym wątroby . Uwalniana jest do krwi, gdzie jest transportowana w formie związanej z białkiem alfa-1-globuliną.  Katabolizm witaminy A polega na utlenieniu jej do retinalu i kwasu retinoyowego. Te z kolei mogą być wydalane z ustroju wraz z moczem i kałem (przez układ żółciowy).

Witamina A w formie trans-aldehydu retinalu wchodzi w skład światłoczułej rodopsyny, czyli czerwieni wzrokowej. Pod wpływem światła rodopsyna pręcików ulega rozkładowi do trans-retinalu oraz białka opsyny. Metabolity pośrednie tej przemiany: prelumirodopsyna i lumirodopsyna indukują impulsy nerwowe biegnące przez nerw wzrokowy.

Witamina A  jest konieczna dla prawidłowego wzrostu, bierze udział
w procesie – różnicowaniu komórek narządu wzroku.
Służy utrzymaniu tkanek,skóry i śluzówek.

Provitamina A (Betakaroten)dla dobrej kondycji skóry,
tkanek i śluzówek, jako bardzo silny antyoksydant

Witamina E

Witamina E (tokoferol, alfa-tocopherol) występuje głównie w olejach roślinnych. U zwierząt i ludzi istnieje alfa- tokoferol. Znane są również beta-, gamma- i delta- tokoferole. Wywierają wpływ antyoksydacyjny, są wymiataczami wolnych rodników, stabilizują strukturę lipo-proteinową błon komórkowych i śródbłonków, ochrania osłonki nerwowe, działa przeciwzakrzepowo. Łatwo przechodzi z jelit do krwi i limfy. Rozprowadzana jest w ustroju głownie przez limfę. Transportowana i przechowywana jest w połączeniu z beta-lipoproteinami.

Metabolity katabolizmu tokoferoli są wydalane z żółcią i moczem.

Witamina F

Do witaminy F (vitaminum F-99) należą niezbędne wielonienasycone kwasy tłuszczowe: linolowy, linolenowy, arachidonowy. Spożywana jest w formie olejów roślinnych. Oleje są wiec najpierw hydrolizowane, a przez to uwalniają nienasycone kwasy tłuszczowe. Działają przeciwmiażdżycowo, stabilizująco na błony komórkowe i śródbłonki. Normalizują stężenie lipoprotein (zmniejszają stężenie LDL, zwiększają HDL). Zwiększają przenikanie cholesterolu z komórek do krwi, aktywują enzymy lipolityczne, działają antyagregacyjnie i przez to przeciwzawałowo. Witamina F pobudza tworzenie żółci kosztem obniżki stężenia cholesterolu w tkankach.

Metabolity witamin F są wydalane przez układ żółciowy. Witamina jest gromadzona w wątrobie oraz w tkance tłuszczowej.

Witamina K

Bakterie jelitowe dostarczają znaczne ilości witaminy K dla naszego organizmu. Resztę dobowego zapotrzebowania (wynosi ono 2 ug/kg masy ciała/24 h) pokrywa dieta roślinna. Wchłaniane są z jelit tylko w obecności żółci (kwasów żółciowych). Prowitamina K ma zdolność przenikania z jelit do krwi bez udziału żółci, bowiem jest rozpuszczalna w wodzie (menadion). Katabolizm menadionu polega na jego redukcji do diolu (hydrochinonu). Ten metabolit jest wydalany z moczem po związaniu z kwasem siarkowym lub glukuronowym.

W razie braku witaminy K powstają w wątrobie nieaktywne białka czynników krzepnięcia krwi , pozbawione zdolności wiązania jonów wapnia.   Kwas ten umożliwia wiązanie wapnia przez czynniki krzepnięcia krwi.

Zapasy witaminy K wystarczają na około 8 dni.

Tiamina (wit.B1) Jest istotna dla metabolizmu węglowodanów (cukier,siła)jak również dla zaopatrzenia – uwalniania energii
Ryboflawina (wit.B2) bierze udział w procesach
metabolicznych dla wytworzenia energii. Jest bardzo ważna dla prawidłowego wzrostu i tworzenia krwinek. Służy utrzymaniu tkanek, skóry i śluzówek
Niacyna (wit.B3) jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania systemu
nerwowego, skóry oraz całego metabolizmu
Kwas pantotenowy (witB5)uczestniczy w procesach metabolicznych potrzebnych do wytworzenia energii
Pirydoksyna (wit.B6)Niezbędna dla metabolizmu
białek i jego komponentów(peptydy i aminokwasy)
Kobalamina (Wit.B12)
Konieczna do budowy  czerwonych krwinek
B-kompleks Odpowiada za sprawne funkcjonowanie układu
nerwowego. Dalsze korzyści w opisach poszczególnych witamin z grupy B

Minerałek. / Ozyrys.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii zdrowie i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s